Het weer
Zaterdagochtend begint met een werkelijk stralend blauwe lucht en al een heel aangenaam temperatuurtje. Dat belooft wat! Snel voor de briefing de kist gemonteerd en gezien de verwachtingen ook 50 liter water getankt: dat moet de snelheid over de opdracht een beetje opkrikken. Maar helaas: de kraan van de rechter vleugel sluit niet goed, dus dat plan met dat waterballast kan ik wel vergeten. Geen punt, dan moet het maar zonder.
Op de briefing houden Axel en Sven een goed verhaal over het weer en de te verwachten thermiek: de weerberichten lopen een beetje uit een, van helemaal wokenloos tot en met een 5/8e bedekkingsgraad met cumulus.
Hiernaast de Potential Flight Distance (PFD) van zaterdag. Het donkerblauwe gebied duidt op een mogelijke opdracht tussen de 400 en 500 km! Goed te zien is dat het ongeveer in heel Europa perfect zweefvliegweer is. De verwachte wolkenbasis zal zo liggen rond 1500 meter, met goed tot zeer goed stijgen. Wel is er een kans dat later op de dag de wolken gaan oplossen. We zullen zien. De opracht gaat in ieder geval uit van goed stijgen: 354 km via vier keerpunten. Dat wordt in ieder geval een leuk vluchtje.
De opdracht
Keerpunt | Afstand | Richting | Observatiezone |
---|---|---|---|
Salland Af1 | 2,6 km | 348° | Naar volgend punt, Lijn 5,0 km |
Schuttorf | 63,3 km | 100° | Cilinder, R=500 m |
Goch | 106,1 km | 224° | Cilinder, R=500 m |
Zweelo | 132,9 km | 016° | Cilinder, R=500 m |
Den Ham | 40,8 km | 203° | Cilinder, R=500 m |
Salland Fl | 10,9 km | 272° | Naar vorig punt, Lijn 500 m |
Totaal | 354,1 km |
De opdracht gaat eerst naar het oosten, een stukje Duitsland in. Vlak voor Rheine ligt bij het dorpje Schuttorf een wegkruising en deze kruising is het eerste keerpunt. Dan gaat de opracht naar het zuiden. Ook nog in Duisland, ten zuiden van de Rijn en precies ten noorden van het luchtruimtegebied van vliegveld Niederrhein, ligt het plaatsje Goch en ook hier is weer een wegkruising het keerpunt. Het volgende keerpunt ligt in Drenthe, net ten westen van Emmen, ook weer een wegkruising, dit keer vlak bij Zweelo. Het laatste punt dat gerond moet worden is Den Ham en dan is nog maar 10 kilometer terug naar het veld.
De vlucht
Ik ga als zesde van de negen in de combi-klasse aan de lier omhoog. Her en der draaien er al andere vliegtuigen uit de combiklasse, dus ik sluit aan onder een Duo maar echt stijgen wil het niet. Pas boven de 800 meter gaat het lekkerder en vlak voordat de startlijn open gaat zit ik op 1500 meter bijna tegen de wolkenbasis. Nog even wachten en dan snel op pad, om zo lang mogelijk gebruik te kunnen maken van de cumuls. Ik zie dat meer dat plan hebben, want ik ben niet de enige die er meteen vandoor gaat. Ook de SI, HD, PW en de A zie ik vertrekken.
Het eerste been naar Schuttorf gaat niet geweldig, ondanks dat er overal best mooie cumuls staan. Ik krijg niet het goede pad te pakken. Na Schuttorf gaat dat al snel beter: ik kan meer glijden, vind betere thermiek en mijn gemiddelde snelheid gaat dus ook wat omhoog. Bij Goch snel gekeerd, maar bij de Rijn weer wat zitten klooien. Richting Zweelo droogt het inderdaad langzaam uit: minder wolkjes en maar af en toe geweldig stijgen. Meestel moet ik het doen met anderhalve meter gemiddeld. Gelukkig gaat het bij de Sallandse heuvelrug weer goed omhoog ook voor Hoogeveen heb ik nog goed stijgen. Bijna thuis!
Met 400 meter reservehoogte glijd ik naar Den Ham, maar tussen Hardenberg en Den Ham verdwijnt die als sneeuw voor het alom aanwezige zonnetje. Zo optimaal mogelijk vlieg ik verder naar Salland, met het kussen tussen mijn billen dat wel, want eigenlijk zit ik 70 meter onder glijpad. Boven de Lemelerberg krijg ik nog net genoeg stijgen om thuis te komen en vlak voor het veld zelfs nog wat extra voor een speed finish. Deze is niet geweldig hard, maar toch best aardig gelukt... 354 km rond gevlogen!
Uiteindelijk vlieg ik de opracht met 86,7 km per uur. De winnaar, de B3, vliegt dezelfde opdracht met bijna 20 km per uur sneller, maar toch ben ik erg tevreden! Nog nooit eerder was ik zo snel over een opdracht van deze grootte. Korte analyse leert dat ik op het eerste been te veel tijd heb verprutst met het thermieken. Puntje van aandacht voor de volgende keer... Overigens levert deze 86,7 km per uur een achtste plek (van de negen).
Hiernaast de hele vlucht zoals die gevlogen is. Daaronder staat het barogram, waarop goed te zien is waar ik heb zitten prutsen en waar het lekker hoog ging.
Kijk voor meer foto's van de YYY op de S2D 2010 in het bijbehorende fotoalbum.