Neutralisiert

Maandag 26 mei

Maandag begint weer met een mooi "voetgangerweerbericht": wolkenloos en warm. Dat zou wat kunnen worden! De briefing is echter veel minder positief. In eerste instantie ligt er ook maar een opdracht van 150 kilometer, maar het zal afhangen van de hoeveelheid hoge bewolking, cirrus stratus, of het ook echt tot vliegen zal komen.

Kaart van europa met veel hoge bewolking er boven

We monteren de YYY maar wel. Het water en het afplakken laten we nog maar even achterwege; omdat we als een van de laatste op gesleept zullen worden kan dat ook nog als blijkt dat er ook echt gestart gaat worden. Om 1400 ziet het er nog steeds matig uit. Het wordt dus niets: neutralisiert.

We vermaken ons verder met wat boodschappen in Forcheim. In de lokale Gamma kopen we wat bakjes voor extra opbergruimte in de aanhanger; hebben we tenminste wat te klussen.

Dinsdag 27 mei

De meteo voor vandaag is erg positief, maar de temperatuur waarbij de thermiek moet loskomen is met 25 graden Celcius wel erg hoog. De harde oosten wind zorgt er voor dat de thermiek die er is ook nog eens erg "verwaaid" zal zijn. Zo rond twee uur worden nog drie vliegtuigen opgesleept om eens te zien of het wat gaat worden. Ze zakken eigenlijk allemaal snel onderuit, het wordt dus niets. Neutralisiert.

Woensdag 28 mei

Inmiddels is de oosten wind aangewakkerd tot een kleine storm. Een warme storm, dat wel. Op het veld is het 's morgens al ongeveer 25 graden. Nu eens zien hoe dit uitpakt voor het weer en een opdracht. Eerlijk gezegd geloven we zelf niet dat het wat gaat worden...

De voorspellingen zijn echter weer verrassend positief. "Alleen" het altostratusdek moet even wegtrekken en de wind moet iets gaan liggen. Dan wordt het goed! De wind wordt wel minder, maar het dek met hoge bewolking blijft liggen waar het ligt en verstoort zo de instraling en dus de opwarming van de aarde. Geen thermiek dus, hetgeen nog eens bevestigd wordt door een proefstartje in een ASK21: "die Luft ist absolut ruhig!". De geweldige mogelijkheden die PCMet, een meteoprogramma voor zweefvliegers, 's morgens belooft worden dus niet gehaald. Neutralisiert.

Donderdag 29 mei

Weerkaart van Europa met frontlijnen

We worden wakker met weer een straffe oosten wind en hoge bewolking. Het front dat van Zuid Italie tot Nederland loopt blijft liggen waar het ligt door het hoge drukgebied boven de Balkan. Er zit dus weinig beweging in de atmosfeer en we hebben dus weer dezelfde metreologiesche omstandigheden. En de dagen van maandag, dinsdag en woensdag herhalen zich. Wel een opdracht, dus wel opbouwen maar nog niet afplakken of vullen met water. Zo rond twee uur volgt een snuffelstart, waarna besloten wordt dat het niets wordt: neutralisiert.

We gaan nog even met de YYY aan de slag: waarom valt ze toch steeds op de rechter vleugel als er water in zit? Na wat uitzoekerij blijkt dat de rechter water zak verder in de vleugel ligt dan de linker. Het moment van de rechter vleugel is zelfs met een tipwiel aan de linker vleugel groter. Moment was toch kracht maal arm? We korten de slang van de waterzak in, waarmee de waterzak meer naar het midden komt. Probleem opgelost!

Zaterdag 31 mei

Afgelopen avond en nacht is er wat onweer geweest. De atmosfeer is nu heel vochtig en het kan nu alle kanten op: van een super dag tot helemaal niets. 's Morgens als we wakker worden blijkt al dat we afstevenen op de tweede variant: heel veel laag hangende bewolking. De meteobriefing bevestigt dit. Het deel van de dag dat het mooi weer wordt is te kort om voor 20 vliegtuigen een wedstrijd in te vliegen. Neutralisiert.

Aangezien het nog een stukje rijden is besluiten we om op ons gemak de tent af te breken en in te pakken. Na afscheid genomen te hebben op Burg Feuerstein rijden we rustig terug naar Salland.