Het weer
Zondagochtend is het weer blauw en de wind is nu zelfs wat meer van het noord-oosten naar het zuid-oosten gedraaid. Dit komt doordat het hogedrukgebied dat zaterdag nog bij de Duitse bocht lag, nu doorgeschoven is naar Denemarken. Gevolg is dat het de hele dag "blauw" zal zijn: de verwachting is dat er heul misschien ergens een klein wolkje zal ontstaan maar dit zal dan ook heul sporadisch zijn.
Het wordt in ieder geval vliegbaar en voor de briefing dus maar weer snel de YYY in elkaar gezet. Op de briefing blijkt dat de meeste meteodiensten inderdaad van mening zijn dat het blauw zal blijven, maar wel met goed stijgen en een lekkere hoge basis, weer zo rond 1500 meter. Daar kan je wat mee doen!
Linksonder de statelietbeelden en rechts de Potential Flight Distance voor zondag. Super mooi (strand) weer, maar ook een voorspelling die opdrachten mogelijk moet maken zo rond de 400 kilometer.
De opdracht
Keerpunt | Afstand | Richting | Observatiezone |
---|---|---|---|
Salland Af1 | 2,6 km | 348° | Naar volgend punt, Lijn 5,0 km |
Spier | 41,8 km | 011° | Cilinder, R=500 m |
Gesher | 105,2 km | 157° | Cilinder, R=500 m |
Malden | 81,6 km | 258° | Cilinder, R=500 m |
Den Ham | 86,5 km | 028° | Cilinder, R=500 m |
Salland Fl | 10,9 km | 272° | Naar vorig punt, Lijn 500 m |
Totaal | 326,0 km |
De opdracht wordt weer begonnen bij het afvliegpunt boven Lemelerveld en daarna gaat de tocht naar Spier, net te noorden van Hoogeveen. Het volgende keerpunt, natuurlijk weer een wegkruising, ligt in Duitsland iets ten oosten van vliegveld Stadtlohn, bij het plaatstje Gesher. Vervolgens gaat de weg naar vliegveld Malden, nabij Nijmegen. Na Malden rest nog het oplijnpunt bij Den Ham, waarna het nog bijna elf kilometer is terug naar vliegveld Salland.
De vlucht
Voor de vlucht maken Jasper Grannetia, piloot van de Salland-Discus SO, en ik de afspraak om eens te proberen in een "team" te vliegen. Voordeel hiervan, zeker bij blauwe thermiek, is dat we dan tegelijkertijd een groter gebied af zoeken naar goede thermiek.
De combi-klasse wordt als laatste opgelierd en vijfentwintig minuten na de laatste lierstart gaat de startlijn open. De SO en de YYY zitten nagenoeg op dezelfde hoogte en we besluiten ook om snel af te vliegen. Voor ons, richting Spier, vliegen overal andere vliegtuigen uit andere klassen, dus de goede bellen worden ons aangewezen. Dit eerste been gaat dus lekker snel. Bij Spier vliegen zo'n twintig vliegtuigen die deelnemen aan de S2D. Geweldig gaaf gezicht, zo met z'n allen in dezelfde bel.
Na het ronden van het keerpunt bij Spier gaat het zuid-zuid-oost, richting Duitsland. De koers gaat over Enschede, waar ik mooi uitzicht heb op mijn oude Universtiteit. Na Enschede is het eigenlijk nog maar een klein stukje naar Gesher. Bij dit keerpunt ontstaat zo waar een klein wolkje en deze brengt ons tot 1800 meter hoogte. Wow. En en stukje verder, op koers naar Malden, zien we nog wat kleine cumultjes. Bij het zweefvliegveld Borken is zelfs een vette cumul die voor het eerst wat schaduw en verkoeling brengt. Dat niet alleen: we klimmen tot 1950 meter. Snel door naar Malden.
Bij Malden is het even zoeken, maar de SO wijst me een prachtige bel aan. Daarna gaan we door naar Terlet. Doel is om daar nog wat hoogte te winnen en om te zien of we dan al op final glide kunnen. Het valt eigenlijk wat tegen bij Terlet, het gaat wel omhoog, maar echt hard gaat het niet. We gaan rustig verder en bij Deventer lukt het wel om nog een keer flink te klimmen. Met 1800 meter moet het lukken om in één keer thuis te komen! Hop, naar Den Ham. Het pad is goed en de snelheid kan dus ook een beetje omhoog. Ik glij met ongeveer 150 tot 160 km per uur naar het oplijnpunt, alwaar ik nog bijna 100 meter boven glijpad zit naar Salland. Dat gaat een mooie finish worden.
Vlak voor me vliegen de 3P en de CC uit de open klasse. Ze vliegen ook wat lager dan ik en ze melden beide op de radio dat ze geen finish kunnen maken, maar direct moeten landen. Dat maakt mijn finish wat lastiger: ze zitten precies voor me. Gelukkig kan ik makkelijk tussen ze door en met 220 km per uur race ik op één meter hoogte over de finishlijn. Thuis! Nog even optrekken een een goede landing maken en de S2D zit er op. Maar wat een ge-wel-dig-e vlucht was dit. Het teamvliegen met de SO was helemaal super: dat moeten we vaker doen!
Uiteindelijk vlieg ik deze 326 kilometer met 76,5 km per uur. Niet verkeerd, als zeg ik het zelf. Dit levert een zevende plek op voor deze dag en ook een zevende plek over twee dagen. Misschien niet echt hoog in het klassement, maar toch ben ik heel tevreden: mooie vluchten die ik nog redelijk rap heb rondgevlogen.
Hiernaast weer de vlucht en het baro- gram.
Kijk voor meer foto's van de YYY op de S2D 2010 in het bijbehorende fotoalbum.