Euroglide 2006 - De voorbereidingen

Vooraf, nog voordat de route bekend is, lijkt de Euroglide al een hele onderneming: dwars door Europa met een zweefvliegtuig. 's Morgens niet weten waar je 's avonds zal zijn. Dat vereist de nodige planning en voorbereiding. Als eerste maar eens vakantie aangevraagd en bij Hans, mede-eigenaar van de YYY, geinformeerd naar zijn plannen rond die tijd. De vakantie is geen probleem, maar Hans is te druk met zijn werk; er moet dus gezocht worden naar een ander teamlid; gelukkig is Wouter bereid om mee te gaan (wat een enorme opoffering...).

Inventarisatie

Eerst maar eens begonnen met een kleine inventarisatie van dingen die handig zouden kunnen zijn: vliegtuig, vliegkaarten, recente luchtruimtestructuur, logger, luchtvaartradio met dakantenne, auto, autokaarten, TomTom van Europa, mobiele telefoons met (auto)laders, laptop, ... Hum. Genoeg dus en lang niet alles heb ik of hoort tot de standaarduitrusting van de YYY. Dat wordt dus shoppen.

Nieuwe goodies

Communication is key, zeker bij de Euroglide. Om enige communicatie tussen vlieger en volger mogelijk te maken moet er dus een luchtvaartradio komen voor in de auto. Echter, deze doen het niet super goed in een auto, dus ook een dakantenne lijkt noodzakelijk. Kassa...

Een TomTom-systeem is een must: snel naar het juiste vlieg- of buitenlandingsveld rijden, zonder te hoeven vertrouwen op het richtingsgevoel van een lokale Franse boer en vooral zonder te vertrouwen op de eigen interpretatie van het Franse gewauwel. Kassa...

Nieuwe trekstang en tipwiel

Transport op willekeurig (vlieg) veld kan eenvoudig door de YYY te voorzien van een tipwiel en dan achter de auto te trekken met een trekstang. Ook deze moet aangeschaft worden, al is het maar omdat het ook handig is op Salland. Kassa...

Natuurlijk zal er een groot deel van de Euroglide waterballast mee genomen worden in de YYY (zodat je sneller kan vliegen). Omdat het vullen van het water wat gezeur is, moet er maar een pompje komen waarmee het water eenvoudig vanuit de jerrycans omhoog de vleugel ingepompt kan worden. Kassa...

Verder zijn er luchtvaartkaarten nodig van Nederland, Belgie, Frankrijk, Zwitserland en Duitsland. En dan moeten er ook nog genoeg plaszakken, vliegtuigtape, schoonmaakmiddelen, stickers, EHBO-kit, grondankerspullen, en wat al niet meer komen. Kassa...

Pffff... Misschien had ik dan toch een sponser moeten regelen?

YYY-Euroglide-VFR-gids

Op de verplichte keerpunten na, is het totaal onbekend waar de Euroglide ons zal brengen. Het is vooral onbekend wat de zweefvliegmogelijkheden in Frankrijk en Zwitserland zijn. Dit moet dus goed uitgezocht worden. In een bandbreedte van ongeveer 30 kilometer rond de opdracht gaan we proberen om informatie te vinden van alle vliegvelden: frequentie, circuitinfo, startmogelijkheden, foto's, contactgegevens, etcetera. Dit leidt tot de YYY-Euroglide-VFR-gids. Don't leave home without it! Het is een boekje geworden met ongeveer 140 vliegvelden, informatie over beperkingen met betrekking tot het luchtruimte, gegevens over het WK-voetbal en de speciale luchtruimtebeperkingen die dan van kracht zijn enzovoort. Dit boekje moet het geheime wapen van team YYY worden...