2. Wertungstag

Dinsdag 5 augustus

We staan weer op met een zonnetje en er staan al snel wolkjes boven de Alp. Na het ontbijt zetten we vlug de YYY in elkaar en dit keer lukt het wel met het water: we vullen de kist met 50 liter. Michiel vliegt vandaag en het plan is weer om niet te lang te dralen voor de start. Voor de start is het essentieel om vooral niet in de grote groep te vliegen, om zo mogelijkheden te houden voor manoeuvreren.

Op de briefing volgt een heel verhaal over het weer, maar het komt er op neer dat het een gewone dag gaat worden met gemiddelde stijgwaardes en een normale basishoogte. De opdracht begint weer bij Rottweil en dan moet de reis naar de Kirnbergsee, door naar Freudenstadt (Zwarte Woud), Empfingen, Schelklingen (weer op de Schwäbische Alp), Tuttlingen en dan terug naar het veld. In totaal 289 kilometer.

Een beetje verrast over deze opdracht zijn we wel. Het weer richting het Zwarte Woud ziet er minder mooi uit dan boven de Schwäbische Alp. Iedereen is echter optimistisch, dus we gaan het zien.

Bij iedere briefing is er iemand uit het deelnemersveld die iets verteld over veiligheid en zweefvliegen. Vandaag is het een Duitse instructeur die drie punten aanhaalt: 1) doe je checks bij al landingen en zeker bij buitenlandingen, 2) ga niet op iemands staart vliegen en 3) vertrouw je onderbuikgevoel. Het op de staart vliegen wordt met grote instemming ontvangen, want dit gebeurde de dag ervoor veelvuldig.

Na de briefing rijden we de YYY naar de startplaats en niet heel veel later "geht's los!" Michiel staat vrij vooraan dus heeft genoeg tijd om hoogte te winnen voor de start. Na afvliegen gaat de reis naar het eerste keerpunt, de Kirnbergsee, redelijk goed. Richting het tweede keerpunt begint het wat minder te worden: de basis zakt waar de grond juist omhoog gaat. Bij Freudenstadt zit de basis maar iets van 500 meter boven de grond en gezien het gebrek aan buitenlandingsvelden besluit Michiel om de opdracht af te breken. Wel probeert hij nog een stuk van de rest te vliegen en dat gaat het eerste stuk heel voorspoedig. Totdat uitspreiding in de wolken roet in het eten gooit en een buitenlanding noodzakelijk maakt. Uiteindelijk staat Michiel ongeveer 80 kilometer hemelsbreed van Klippeneck. Ongeveer 180 kilometer over de weg...

Er zijn slechts drie mensen die de opdracht hebben rondgevlogen en naast Michiel zijn er nog drie anderen die ook voor het tweede keerpunt hebben afgebroken. We worden laatste vandaag; het is niet anders. Morgen is er gelukkig weer een dag!